Water

4 juni 2018 - Thành phố Hội An, Vietnam

Zoals ik al eerder vermeldde heb ik iets met water. Het liefst ben ik op het water, op een boot. Maakt niet uit wat voor een boot. Of ik wil water zien, dat maakt me ook rustig. Familiegenen denk ik. Opa kapitein, vader zeiler, broer kapitein. Ik ervaar dan een rust en ontspanning die ik moeilijk ergens anders vind.

Maar water uit de hemel das weer een ander verhaal. Zeker op vakantie. Vroeger op campings met twee kleine kinderen en dan bedjes die in het water dreven ondanks het geultje dat de toenmalige echtgenoot had gegraven. Een lekke tent is net als een soort regendouche is maar in de tent.
Of gaan zeilen in Zeeland. Tot de dag van vetrek zon en 29 graden. Weer slaat om. Wintersportjas aan en met 16 graden met een grote tjalk zeilen in de regen met overigens aardige andere singles. Schept een band.  Of naar een theatercamping in Drenthe met dochterlief met een inmiddels waterdichte katoenen tent. Tent staat of je wordt al gewaarschuwd dat je in een kuil staat die vorig jaar onderliep. “ Want het kan hier goed tekeer gaan”. Ik heb toen nog een kunstwerk gemaakt van mijn tent en alles in plastic gerold met als thema regen en kamperen. Je doet toch wat op zo’n theatercamping.

Vakantie en regen dus. Ik dacht gisteren wat naïef toch. Het is hier zo groen en het klimaat is subtropisch. Natuurlijk regent het hier. Alleen in die boekjes zie je foto’s in zonneschijn. Geen foto’s. van mensen aan het strand in de regen. Of mensen met regencapes in bootjes. Of toeristen die een fietstoer in de regen maken. Of een kookworkshop in de regen.
Nu snap ik pas waarom iedereen paraplu’s heeft. Tegen de zon, of tegen de regen. Wel zo functioneel. Goede business hier, net als plastic regencapes.
Wel hele goede timing van Hein om hier in te storten nu het water uit de hemel stort. Gelukkig gaat het met hem wat beter en kon hij gisteren weer even op zijn benen staan.

Hoi An, een van de charmantste kuststadjes in Centraal Vietnam. Peter en ik zijn nog niet verder gekomen dan eerste beste wijnbar die we tegenkwamen en aldaar aan de drank gegaan. Een heerlijke fles wijn overigens. Onze eerste in Vietnam.

1. Henk the Vanman:
    4 juni 2018
    Wat een leed daaro. In NL heerlijk weer. Fijn van Hein lieve Marjolijn. Hop hop naar het mooie weer.
  2. Bodyguardfortwodays:
    4 juni 2018
    De eerste fles wijn ????? Zal wel de eerste heerlijke fles wijn zijn 😊😊
    Sterkte met de zieke en het overtollige water moge de laatste week super worden voor jullie.