Dr. Phil, Oprah Winfrey en Saskia Noort

3 juni 2018 - Thành phố Hội An, Vietnam

Vandaag voor t eerst niets anders gedaan dan lezen en hangen bij het zwembad van ons nieuwe stulpje in Hoi An. Een groot huis aan de rivier met tuin en zwembad. Rock Villa heet het. Er valt trouwens weinig te rocken. Hein ligt met rillingen in bed, gelukkig dan wel met uitzicht op de rivier. Alsof je daar wat voor koopt als je doodziek in bed ligt. En wij, Peter en ik, liggen voor pampus aan het zwembad en nemen het leven door. Zoals Hein altijd zegt: “ Jullie kunnen het wel vijf keer over hetzelfde hebben, denk je dat je het hebt gehad en dan komen ze er weer op terug”.

Er zijn een aantal favoriete  thema’s: familie, kinderen, (ex)vrienden/geliefden en natuurlijk de liefde. Daar raken we nooit over uitgepraat. Eindeloos filosoferen over hoe ‘t zit, ongegeneerd en ongelimiteerd en met heel veel humor. Is natuurlijk niet verwonderlijk. Peter als relatie-en gedragstherapeut en ik als coach, we doen niets liever dan analyseren en ontfutselen.
Mijn vader zei vroeger al toen ik in de twintig was studeerde en weer thuiskwam: “ Oh God, we moeten weer praten Lijn komt thuis”, mijn broer noemde me zelfs Oprah Winfrey. Zet dat dus maar bij elkaar Dr. Phil en Oprah Winfrey.

Dr. Phil liet me de columns lezen van Saskia Noort  ‘50 dingen die ik blijf doen en andere verhalen’. Moest zo aan je denken, zei dr. Phil, moet zo herkenbaar zijn voor jou.  Ze schrijft over haar leven. 50 jaar is ze, succesvolle schrijfster, moeder van zoon en dochter en single.
Zo herkenbaar. De blik van de buitenwereld : “Goh, hoe kan dat nou zo’n leuke vrouw nog single” of “ Hoe is t met de liefde, heb je al iemand”.  “En ben je nou gelukkig?”
Of de nieuwe vriendin van je exgenoot -waarmee ik overigens prima door dezelfde deur kan- die je nog een grote liefde toewenst.
Heel lief bedoeld, maar haar grote liefde nu was mijn jeugdliefde. De man met wie ik volwassen ben geworden, kinderen mee heb gekregen en waar ik dertig jaar mijn leven mee heb gedeeld. Waarmee ik samen Europa doortrok en met wie ik samen in Griekenland Peter en Hein ontmoette. En het was de bedoeling om samen oud te worden. Is alleen niet gelukt, zat er niet in, da’s geen keuze.

Of alle goedbedoelde adviezen: “Weet je wat jij moet doen, je moet gaan daten” of “Je moet t wel een kans geven om te laten groeien” of “je moet ook leren om het goed met jezelf te hebben, om alleen te zijn”. Zo hoor ik mijn moeder nog zeggen: “Kind, je wil altijd de sterren uit de hemel plukken en dat kan niet”.
Of de onverwachte pijnlijke momenten. Alleen wakker worden op de verjaardag van je dochter. 18 jaar en bij haar vader. Ik heb haar toch op de wereld gezet, na negen maanden dragen, ik heb haar toch gevoed? Jaren in slaap gekriebeld?
Of doorhebben dat je niet meer wordt uitgenodigd bij bevriende stellen die stellendingen doen.

En dan hebben we het nog niet over de mannen die je tegenkomt. Ik zeg altijd kijk uit voor mannen ‘op drift’: mannen met grijze slapen, enigszins kalend en heftige puntschoenen. Die doen hun jeugd over en willen zich niet meer aanpassen en denk niet dat jij degene bent die dat even gaat veranderen. Dat levert hartzeer op.
Of mannen waarmee je heel goed kunt praten, die steeds in retraite gaan, in ijsklontjes zitten of in praatgroepen op zoek naar zichzelf. Dan coach je 24/7. En dan krijg je daarvoor ook nog op je kop.

Dat dus, als je Saskia Noort leest in Hoi An aan een zwembad in Rock Villa met op de achtergrond een live karaoke van de Vietnamese buren.
En voor al die single moeders die niet niet meer piep zijn, er is niets mis met je, je hoeft niet geheeld te worden en je bent ook niet incompleet.
En blijf geloven in de liefde❤️
En pluk vooral de sterren✨ uit de hemel.

1. Caro:
    3 juni 2018
    Rock Villa ziet er uit als een heerlijke plek om ongegeneerd te ontfutselen. Of te luieren. Of te luisteren naar Vietnamese karaoke. Dat treft je 'hard onzuiver'... Hopelijk knapt Hein snel op. Beterschap!