The VIetnam War

1 juni 2018 - Cửa Đông, Vietnam

A3.14 miljoen Amerikaanse soldaten dienden in Vietnam.
Ongeveer 59 duizend werden gedood.
Zon 233 duizend Zuid Vietnamezen en ongeveer 1 miljoen Noord Vietnamezen :‘killed in action’.
Dus naar Vietnam gaan zonder hier notie van te nemen is voor mij onwerkelijk.
Indrukwekkend was t. Ons bezoek aan de DMZ zone (Demilitarised Zone). Gek genoeg neutraal gebied maar het gebied waar het hardst is gevochten langs de North en South Bank van Ben Hai rivier, de natuurlijke scheiding tussen Noord en Zuid Vietnam.

Mijn referentiekader voor de geschiedenis is altijd de film. Das ook wel logisch als je Filmstudies hebt gedaan. Zo ook ken ik de geschiedenis van Vietnam door de films. Platoon, Apocalypse Now, Hamburger Hill, en ga zo maar door. Ik was nog te jong om bewust te zijn van wat er allemaal gebeurde toen.

Wonderlijk om nu in het echt te zien wat je al vaker hebt gezien op t witte doek of op een scherm. Maar dan vanuit het perspectief van Vietnam.
Eerst naar Ben Hai River met de Hein Luong Bridge met museum en daarna naar de Vinh Moc Tunnels. Dat maakte grote indruk. Een heel Noord Vietnamees dorp leefde onder de grond terwijl de oneindig veel bommen vielen. Ze leefden, werkten en zongen zelfs. Rondom dit dorp zijn de meeste bommen gevallen, meer dan elders op wat voor een plek dan ook in de wereld.

Hoe moet dat zijn geweest voor die jonge Amerikaanse jongens om in zo’n land terecht te komen en in de hitte ver weg te overleven en te vechten.  In zo’n andere cultuur.
Wat een verscheurd land ook. En wat stroomt daar nog onder en wat is t effect op de jeugd hier nu. En hoe raar is het dan eigenlijk dat je als toerist dit even in een dagje tot je neemt.